Brev:
Protesterer mod høj stol og ske
13. marts 2018
Alder:
10 mdr.
Protesterer mod høj stol og ske
Hej Helen
Mange tak for en god brevkasse, den hjælper os med at komme videre når vi ligesom føler at vi har ramt muren... hvilket vi desværre føler vi er endnu en gang, og det er sikkert heller ikke den sidste som førstegangs forældre haha.
Vores dejlige dreng er nu 10 måneder gammel. Han kravler lystigt rundt og er en glad og aktiv dreng.
Men lige så snart vi sætter ham i højstolen til spisetid protesterer han voldsomt. Han rejser sig op og vender sig rundt når skeen kommer og spiser KUN hvis han får noget andet i hånden han kan "lege" med, og så åbner han munden for skeen. VI er godt klar over at han er i den alder hvor han vil spise selv, og det respekterer vi også. Problemet er bare når han så får lov til det tager han en til to bidder, og ender med at smatte, kaste, undersøge maden. Han er ligesom interesseret men tager kun få bidder og så er det nok. Samtidig bliver han arrig for han er sulten, men vil ikke spise sin håndmad, eller blive madet af os med skemad hvis han bliver bevidst om at vi gør det. Det er meget trættende og vi "slås" om hvis tur det er at give ham mad, da det er og bliver en langhåret proces.
Vi har tjekket og der er ikke tænder på vej og han er generelt ikke forstoppet. Får han for meget mælk?
Vores plan for dagen ser ofte lige nu således ud:
- 07-08: Står op/bliver skiftet/får børstet tænder
- 09.00: Får grød til morgenmad (lidt under 1,5 dl)
- 11.00: Bliver ammet og puttes til lur
- 11.30-12.00: Vågner og leger lidt
- 13.00: Frokost bestående af grov mos m. kød/fisk (under 1,5 dl)
- 15.30/16.00: Bliver ammet og puttes til lur (sover ofte højst 30 min)
- 16.30: Får mellemmåltid bestående af blød frugt/brødskorper og lidt frugtmos
- 18.00:Aftensmad bestående af grov mos m. kød/fisk (under 1,5 dl)
- 19.00: Leg hver 2. dag får han et bad
- 20.00: Ammes af begge bryster og puttes til natten
- 23.00/24.00: Ammes godt af begge bryster sover videre
- 03.00: Vågner nogle gange og vil have mælk men vi tager ham bare op og prøver at få ham til at falde til ro uden mælk
- 05.00: Vågner og bliver ammet i sengen og får lov til at sove videre i sengen sammen med os.
Han får en del vand til alle måltider af kop, så det er ikke mit indtryk at han mangler noget.
Vuggestuepladsen er i hus lige om lidt, og jeg går derfor og stresser lidt over at han stadigvæk ammes til lur om dagen, og ikke kan/vil spise selv. Føler at han ikke er blevet klædt ordentligt på til institution, da det er min forestilling at de lidt får lov til lidt at administrere det selv, så er bange for at han går i spisestrejke/søvn strejke når han bliver kørt ind.
Jeg har virkelig brug for din hjælp med nogle gode råd til om jeg bare skal lukke mælkebaren konsekvent, og appetitten så kommer af sig selv. Jeg skal snart starte på arbejde så jeg har et vindue på ca 2 mdr til at få det hele op at køre
På forhånd mange tak for din hjælp