Protesterer mod høj stol og ske

13. marts 2018

Alder:
10 mdr.

Protesterer mod høj stol og ske

Hej Helen

Mange tak for en god brevkasse, den hjælper os med at komme videre når vi ligesom føler at vi har ramt muren... hvilket vi desværre føler vi er endnu en gang, og det er sikkert heller ikke den sidste som førstegangs forældre haha.

Vores dejlige dreng er nu 10 måneder gammel. Han kravler lystigt rundt og er en glad og aktiv dreng.

Men lige så snart vi sætter ham i højstolen til spisetid protesterer han voldsomt. Han rejser sig op og vender sig rundt når skeen kommer og spiser KUN hvis han får noget andet i hånden han kan "lege" med, og så åbner han munden for skeen. VI er godt klar over at han er i den alder hvor han vil spise selv, og det respekterer vi også. Problemet er bare når han så får lov til det tager han en til to bidder, og ender med at smatte, kaste, undersøge maden. Han er ligesom interesseret men tager kun få bidder og så er det nok. Samtidig bliver han arrig for han er sulten, men vil ikke spise sin håndmad, eller blive madet af os med skemad hvis han bliver bevidst om at vi gør det. Det er meget trættende og vi "slås" om hvis tur det er at give ham mad, da det er og bliver en langhåret proces.

Vi har tjekket og der er ikke tænder på vej og han er generelt ikke forstoppet. Får han for meget mælk?

Vores plan for dagen ser ofte lige nu således ud:

- 07-08: Står op/bliver skiftet/får børstet tænder
- 09.00: Får grød til morgenmad (lidt under 1,5 dl)
- 11.00: Bliver ammet og puttes til ...

Annonce

... lur
- 11.30-12.00: Vågner og leger lidt
- 13.00: Frokost bestående af grov mos m. kød/fisk (under 1,5 dl)
- 15.30/16.00: Bliver ammet og puttes til lur (sover ofte højst 30 min)
- 16.30: Får mellemmåltid bestående af blød frugt/brødskorper og lidt frugtmos
- 18.00:Aftensmad bestående af grov mos m. kød/fisk (under 1,5 dl)
- 19.00: Leg hver 2. dag får han et bad
- 20.00: Ammes af begge bryster og puttes til natten
- 23.00/24.00: Ammes godt af begge bryster sover videre
- 03.00: Vågner nogle gange og vil have mælk men vi tager ham bare op og prøver at få ham til at falde til ro uden mælk
- 05.00: Vågner og bliver ammet i sengen og får lov til at sove videre i sengen sammen med os.

Han får en del vand til alle måltider af kop, så det er ikke mit indtryk at han mangler noget.

Vuggestuepladsen er i hus lige om lidt, og jeg går derfor og stresser lidt over at han stadigvæk ammes til lur om dagen, og ikke kan/vil spise selv. Føler at han ikke er blevet klædt ordentligt på til institution, da det er min forestilling at de lidt får lov til lidt at administrere det selv, så er bange for at han går i spisestrejke/søvn strejke når han bliver kørt ind.

Jeg har virkelig brug for din hjælp med nogle gode råd til om jeg bare skal lukke mælkebaren konsekvent, og appetitten så kommer af sig selv. Jeg skal snart starte på arbejde så jeg har et vindue på ca 2 mdr til at få det hele op at køre

På forhånd mange tak for din hjælp

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!